Part I: The End

Hoewel we al 5 dagen in Nieuw Zeeland zijn; toch nog even een einde breien aan het Australië verhaal.

Na 2 nachten op de camping in Kalbarri vertrekken we verder richting het zuiden. Gek, de temperaturen zijn hier omgekeerd en hoe verder zuidwaarts, hoe minder warm het wordt. Gelukkig toch nog een lekker temperatuurtje hoor :-)

Onderweg naar Geraldton passeren we langs een groot meer – the pink lake. Afhankelijk van het uur en het weer kleurt dit meer roze, wel speciaal om te zien, hoewel het niet superroze was. In Geraldton blijven we niet lang hangen; juist lang genoeg om te gaan winkelen en een monument te bezoeken. Onderweg naar een overnachtingsplek langs de weg passeren we nog de ‘leaning trees’, bomen die praktisch horizontaal over de grond groeien (straffe wind hebben ze hier!). Het is duidelijk dat we meer richting ‘bewoonde wereld’ gaan. De dorpjes volgen elkaar nu snel op. De volgende dag blijven we de Indian Ocean Drive langs de zee op volgen. Niet dat je veel van de zee ziet… het klinkt mooier dan het is :-) We zijn niet gehaast, dus doen het rustig aan en stoppen in een paar dorpjes om ‘de sfeer op te snuiven’. In de namiddag passeren we de Pinnacles Desert, een plek met heel veel vreemde langwerpige rotsformaties. Beetje rondwandelen, beetje foto’s trekken en verder richting Lancelin, waar er hoge duinen zijn waar je kan sandboarden. Dat willen we wel eens proberen… niet het échte boarden – al rechtstaand – maar gewoon op je gat zitten en naar beneden glijden. We huren zo een bord en de duinen liggen er aantrekkelijk wit bij. Blijkbaar is dit toch niet zo gemakkelijk als we dachten. Bart tuimelt bij zijn tweede keer al een paar keer rond en ik heb na 3 keer geen zin meer om die duinen op te kruipen. Jammer dat ze geen duinlift hebben ;-)

De volgende dag rijden we dan eindelijk Perth binnen; onze laatste stop aan de westkust. Best wel weer even wennen om in een drukke stad te zijn én te rijden. De hele weg (+ 11.000 km) deden we zonder probleem zonder GPS, maar hier is het toch even onze weg zoeken. We besluiten om eerst Fremantle te bezoeken, wat een mooi stadje moet zijn vlak langs Perth. Het is best een gezellige plek om in rond te wandelen. We bezichtigen nog een museum van scheepswrakken en bezoeken de oude gevangenis. ’s Avonds zakken we af naar de camping en de volgende dag nemen we de bus naar Perth centrum, vermits parkeren daar echt duur is. Raar om ons “huisje” zo achter te laten, maar we zullen eraan moeten wennen! In Perth beginnen we de dag weer goed met een museum. Als jullie je afvragen waarom zo veel musea: omdat het gratis is :-) Gelukkig vinden we de hele aboriginal geschiedenis echt super interessant en hebben we veel tijd om alles op ons gemak te bekijken en te lezen. We staan echt wel vaak te kijken van hoe het hier verlopen is. Het hele verhaal van ‘the stolen generation’ en het willen uitroeien van de zwarten is indrukwekkend. Na het museum wandelen we door de stad (window shopping only) en daarna naar Kings Park, van waaruit we een mooi uitzicht over de stad hebben. En we gaan nog eens uit eten, na de hele reis zelf gekookt te hebben (op 1 keer na).

Dan zit West Australia er echt op. We moeten ons busje inleveren en krijgen het gelukkig zo uitgelegd dat we de kapotte banden niet zelf hoeven te betalen. Een korte vlucht van 3 uur (en weer een overschrijden van drie tijdzones) brengt ons naar de andere kant van het land. We komen moe aan in Sydney en moeten nog een uur buiten onze hostel wachten tot ze open gaan. We zijn toch wel lichtelijk verbaasd als we daar de buurt wat bekijken; veel mannenclubs, hoertjes op straat, … Ook de hostel ziet er in eerste instantie groezelig uit. Zo snel mogelijk weg dus… we wandelen naar de stad, kopen iets om te eten en zetten ons in het park, waar we een dutje doen. Daarna (weeral) een bezoekje aan de Art Gallery en een etentje bij een superlekkere thai. Om 19u of zo kruipen we al ons bed in, wat wel proper is, ook al lijkt het niet zo stabiel te staan. Van de 10 anderen die bij ons op de kleine kamer lagen, hebben we verder niets meer gemerkt. De tweede dag in Sydney gaan we op zoek naar vervanging voor mijn wandelschoenen. Over de middag eten we aan het Opera House en wanneer het begint te regenen, schuilen we in het museum voor Contemporary Art. Regen is weer eens iets anders dan al die dagen helderblauwe hemel met schitterende zon, maar voor ons hoeft het echt niet hoor! We pakken onze spullen bij elkaar uit de hostel en verhuizen alles naar Redfern, een suburb, waar een vriendin woont van Naomi (van Child Flower) waar we nog drie nachten kunnen logeren. Jammer genoeg is Andrea erg ziek bij aankomst (bedankt voor de telefonische hulp collega’s) en logeert ze daarom bij haar vriend. Super dat we toch bij haar kunnen logeren, wat een heerlijk bed, super badkamer en een ZETEL om even ’s avonds in te relaxen!! Maar wel erg jammer dat we elkaar niet leren kennen! Zaterdags verkennen we eerst even de buurt van Andrea en daarna gaan we met de trein naar het centrum. Daar weer wat rondwandelen aan het Opera House en de Sydney Harbour Bridge overwandelen. De laatste dag in Sydney gaan we naar Bondi Beach,  het bekende surfstrand ten oosten van de stad. Van daaruit wandelen we langs de kust naar een ander strand. Het is zondag en het wandelpad lijkt wel een wandelaarssnelweg. Niet wat we gewoon zijn, in ons eentje in verlaten streken wandelen, dus we zijn niet echt onder de indruk. We verlangen alweer naar de natuur en dat zit er natuurlijk dik aan te komen!!

Maandagmorgen zitten we al van 6u in Sydney op de luchthaven. Blijkbaar hadden ze ons van vlucht veranderd en hadden we nu een avond- ipv een ochtendvlucht. Laatste keer dat ik vergeet te checken voor het vertrek! Dus zitten we tot 19u te wachten op onze vlucht die pas om middernacht in Christchurch aankomt. En omdat we daardoor onze camper niet kunnen ophalen, zitten we de hele nacht nog op de luchthaven te wachten. Eerst maar een dutje gaan doen in de camper vooraleer we aan ons Nieuw Zeelands avontuur beginnen.

Nog wat afsluitende weetjes over Australië:

Cijfers:

-          We hebben 42  nachten in onze campervan geslapen.

-          Officieel hebben we 11.071,9 km gereden met onze van.

-          Australië besloeg 48 van onze reisdagen.

-          31 nachten sliepen we gratis.

-          Verdeling van onze onkosten: 72% vervoer (huur campervan + benzine) – 12% eten en drinken (voornamelijk grootwarenhuis) – 7% uitstapjes (parkinkom + snorkeltour) – 5% overnachtingen (campings die we niet konden ontwijken) – 4% varia

Onze TOPS:

1)      Karijini National Park

2)      Ningaloo Reef

3)      Uluru

4)      Kings Canyon wandeling

5)      Kata Tjuta

Nog een leuk weetje:

Het is duidelijk dat mannen voorzien zijn van historische jagersgenen. En vrouwen niet :-) Ongelooflijk hoe snel Bart wildlife kan ‘spotten’ en zelfs als hij het aanwijst, zie ik het vaak nog niet meteen.

Zo, Australië zit er op. Ik hoop dat jullie genoten hebben van ons verhaal; wij hebben er alvast heel erg van genoten!

Veel groetjes en tot snel